Afekt
Jak většina z vás asi ví, hudba má za úkol v posluchačích vyvolat co nejsilnější emoce. Skladatel hudbu píše s jasnou představou, jakou emoci má vyvolat. Velice důležité je to například v opeře a ještě více v baletu, ale ani symfonická díla, mše, serenády atd. nemůžeme opomenout. Zkrátka když má hudba vyprávět nějaký děj, bez emocí to nepůjde.
Moderní hudba občas na výpravnost a emoce zapomíná, což je trochu škoda. Jistě mě nyní někdo v komentářích bude chtít vyčíst, že tu máme rockové balady, strašně smutné popové hity a spoustu dalších druhů hudby, ale podívejme se na hudbu posledních deseti let. O čem je? O tom jak se mladí lidé opíjí, nebo jak nějaký mizera zlomil ani ne dvacetileté holce srdce a ta má pocit, že svět skončil a zpívá o tom, jak by nejraději ukončila život. Snaží se, aby s ní měli lidé soucit. Já vím, že se stejně nikdy nezabije, proto jí to nějak nemůžu po padesáté uvěřit. Můj názor na věc je velice kritický, ať hledám, jak hledám, nemůžu v tomto druhu hudby nalézt více, než dvě emoce.
Před nedávnem jsem na stránkách jednoho britského radia specializujícího se na klasickou hudbu našla zajímaví kvíz. Byla zde skupina skladeb s velice jasnými afekty (např. Vodní hudba - G. F. Händela, Velká fuga - Ludwig van Beethoven, Symfonie č. 6 op. 68 - Ludwig van Beethoven atd.), vaším úkolem bylo tento afekt (radost, smutek, usmíření, nerozhodnost, vztek atd.) rozpoznat. Z kvízu jsem byla nadšená a to nejen proto, že jsem měla plný počet bodů. Hned druhý den jsem pozvala svou, jak jsem již zmínila na začátku, bývalou kamarádku na kávu. Celou dobu našeho přátelství mi tvrdí jak operu a klasickou hudbu miluje, tak jsem myslela, že test dá na výbornou. Opak byl pravdou. Netrefila ani jednu. Nějak pořád nedokážu pochopit, proč nic necítila. Test jsem ze zvědavosti zkusila i na mojí spolubydlící, která v současné době studuje na taneční konzervatoři. Jen pro informaci nemá ráda klasickou hudbu a operu přímo nesnáší a přes to všechno test zvládla na výbornou stejně jako já.
Již velký učenec baroka René Decartes chápal hudbu jakožto prostředek sdělování pocitů. V jeho psychologických spisech o afektech "vášních" rozlišuje 6 základních afektů, které také následně nalézá v hudbě. Dalším významným člověkem zabývajícím se afekty je významný jezuitský učenec Athanasisus Kircher. Přesto, že je znám díky svému přínosu pro egyptologii, v muzikologii nám také něco zanechal a to 8 afektů, které se podle něho běžně nalézají v barokní hudbě. Do třetice budu ještě jmenovat Händelova přítele, významného hudebního teoretika, hudebního skladatele a mecenáše, Johanna Matthesona. Mattheson se pochopitelně zajímal o působení hudby na člověka. Rozlišuje dokonce 26 afektů typických pro barokní árii. Takže až příště budete poslouchat nějakou hudbu, ať už to bude jakákoli, zkuste se zaposlouchat a uvědomte si kolik afektů asi má.
Karolína Damaschková
Jak jsem k vlastenectví přišla.
Není tomu tak dávno, co jsem si myslela, že Česká republika je ta nejhorší země ve které jsem se mohla narodit a žít v ní.
Karolína Damaschková
Amadeus - Poslední léta
Poslední kapitola mého vyprávění o hudebním géniovi pojednává o jeho smutném konci a jeho posledních skladbách.
Karolína Damaschková
Amadeus - Klavír nástrojem duše
Tato kapitola je věnována roli klavíru v životě Wolfganga Amadea Mozarta a jeho fenomenálním klavírním koncertům.
Karolína Damaschková
Amadeus - Vídeňská léta
Tato kapitola pojednává o Mozartově pobytu ve Vídni i o jeho největších dílech, které zná snad každý, kdo je alespoň trochu políben operou.
Karolína Damaschková
Amadeus - Odchod ze Salcburku
Tato kapitola pojednává o Mozartově cestě do Německa, o první lásce a o jeho velkých operních ambicích.
Karolína Damaschková
Amadeus - Na cestě za novými úspěchy
Tato kapitola je věnována Mozartovým prvním operním pokusům a další cestě do Vídně a Itálie, která se odehrála zhruba mezi léty 1765 až 1772.
Karolína Damaschková
Amadeus - Cesta k úspěchu
Tato kapitola pojednává o prvních cestách Wolfganga Amadea Mozarta do zahraničí, které byly uskutečněny mezi léty 1763 až 1765.
Karolína Damaschková
Amadeus - Dětství v Salcburku
Úvodem bych ráda zdůvodnila výběr tématu. Wolfgang Amadeus Mozart je pro mě jedním z nejgeniálnějších lidí, kteří se kdy zrodili. Jeho životu a dílu jsem věnovala několik posledních let.
Karolína Damaschková
Mitridate re di Ponto
Nepříliš známá ale zajímavá, taková je opera Mitridate. Skladateli bylo jen čtrnáct a přesto stvořil jedno z nejlepších děl v klasické opeře seria.
Karolína Damaschková
Královna jeviště
Dnes bych se chtěla věnovat první operní primadoně. Jejíž život je inspirativní, ačkoli nebyl zrovna nejdelší...
Karolína Damaschková
Sacrificium
Svůj první článek, který vydám veřejně, bych ráda věnovala mužům, kteří se do historie nezapsali hrdinskými činy ani nenapsali geniální román nebo operu, nýbrž jen tím, že byli.
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 339x